فولاد آلیاژی - خرید فولاد - فروش فولاد - mo40- ck45
جستجو کردن

فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵ ، خواص و کاربردها

راهنمای مطالب

فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵ از فولادهایست که قابلیت حفظ استحکام خود در دماهای نسبتا بالا را دارند. این فولادها از لحاظ خواص ، تشابهاتی به سری نسوز ۳۰۰ دارند . اما با توجه به مقادیر کمتر نیکل و کروم فولادهای مقاوم به حرارت مقاومت در برابر اکسیداسیون این فولادها به اندازه سری نسوز نمی‌باشد.
از پرکاربردترین فولادهای مقاومت به حرارت علاوه بر فولاد ۱٫۷۳۳۵ می‌توان به فولاد ۱٫۸۰۷۰ نیز اشاره کرد. این فولادها حاوی عناصری مثل کروم، نیکل، مولیبدن، وانادیم، مس و … می‌باشد . هر کدام تاثیر مشخصی بر خواص فولاد دارند.
فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵
با اضافه شدن کروم به زمینه فولاد ۱٫۷۳۳۵ مقاومت به اکسیداسیون این فولاد افزایش پیدا می‌کند . همچنین باعث تقویت استحکام در دماهای بالا می‌شود . کروم یکی از اصلی ترین عناصر فولادهای مقاوم به حرارت هستند .
فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵
در بعضی از فولادهای مقاوم به حرارت مقادیری نیکل هم وجود دارد که حضور این عنصر آلیاژی در ترکیب شیمیایی باعث بهبود خواص خزشی فولاد می‌شود.وانادیم هم از جمله عناصر کاربیدزا و افزایش دهنده سختی می‌باشد . در ساخت این فولادها از این عنصر نیز استفاده می‌شود . این عناصر به شکل فروآلیاژ در بخش آلیاژ سازی به مذاب فولاد اضافه می‌شود .
فولاد به طور عادی حاوی کربن، منگنز و سیلیسیم هم می‌باشد . با توجه به حضور این عناصر در سنگ آهن، پس از استخراج آهن این عناصر به زمینه فولاد اضافه می‌شوند . مهمترین عناصر آلیاژی که در مرحله فولادسازی به فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵ اضافه می‌شوند، مس، کروم و مولیبدن هستند.
فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵

خرید و فروش فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵

در بازار آهن آلات فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵ با نام ۱۳CrMo4-5 نیز شناخته می‌شود. خرید و فروش فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵ در مقطع میلگرد و تسمه معمولا به صورت شاخه‌های ۶ یا ۱۲ متری و بر حسب کیلوگرم انجام می‌شود.
فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵
قیمت میلگرد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵ بستگی به کیفیت زمینه و میزان دقت آنالیز شیمیایی آن دارد، به طور کلی قیمت این نوع فولادها ارزانتر از فولادهای نسوز می‌باشند و قیمت فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵ تقریبا برابر با قیمت فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۸۰۷۰ که نوع پرمصرف دیگری از این دسته فولادها می‌باشد، است.
فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵

کاربرد فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵

این ورق از لحاظ ترکیب شیمیایی شباهت‌های زیادی به فولادی A387 دارد که با نام کروم مولی (Chromemoly) نیز شناخته می‌شوند. در بازار داخلی این فولاد در مقطع میلگرد بهترین کیفیت را داشته و در مقاطع تسمه یا ورق نیز یافت می‌شوند.
این میلگرد با توجه به خواص مکانیکی مناسب و حفظ خواص در دمای بالا تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد در ساخت انواع لوله، اتصالات و مخازنی که دمای کاری بالایی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع لوله‌ها، اتصالات و مخازن در پالایشگاه و نیروگاه‌ها به وفور استفاده می‌شود.
فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵

استاندارد ۱٫۷۳۳۵

فولادهای مقاوم در برابر حرارت از فولادهای آلیاژی مستحکم تر می باشند. از آنجا که فولادهای مقاوم در برابر حرارت در محدوده ی خاصی از درجات حرارتی مورد استفاده قرار می‎گیرند، معمولا توسط مکانیزم سخت شوندگی در عملیات حرارتی سخت سازی می ‎گردند.
تمامی فولادهای مقاوم در برابر حرارت از چند عنصر آلیاژی برای رسیدن به خواص موردنظر تشکیل شده اند و در زمینه ‎هایی کاربرد دارند که مقاومت در برابر درجه حرارت‎های بالا در آن ها حائز اهمیت می‎ باشد.
فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵

عمومی ترین مشکلاتی که قطعه در دمای بالا با آنها مواجه می شود

  • کاهش استحکام و تنزل خصوصیات مکانیکی ماده
  • تغییرات ساختاری و رشد دانه
  • تشدید خوردگی و افزایش سرعت واکنش های خوردگی به دلیل فراهم بودن انرژی مورد نیاز این واکنش ها در درجه حرارت های بالا
  • خستگی و خزش حرارتی
آلیاژهای مقاوم به حرارت بر پایه فلزاتی مانند نیکل، آهن، تیتانیم، کبالت و فلزات دیرگداز طراحی و ساخته می‌شوند. این فلزات ساختار کریستالی مستحکم و با ثباتی جهت کار در دمای بالا فراهم می‌کنند . فولاد با استاندارد ۱٫۷۳۳۵ در دسته ‎ی میلگردهای مقاوم به حرارت بالا قرار دارد  .
در ساخت قطعاتی که در تولید کوره های پخت و عملیات حرارتی استفاده می شوند گزینه‎ ی مناسبی هستند. تفاوت عمده ی آلیاژهای رایج با انواع آلیاژ های مقاوم در برابر حرارت ، بی شک تمرکز بر تنش‎های ناشی از درجه حرارت‎های بالاست .

فولاد ۱٫۷۳۳۵ یا فولاد (A182(F1

در استاندارد DIN آلمان با مشخصه ۱۳CrMo4-5 نیز معروف است.فولاد ۱٫۷۳۳۵ حاوی ترکیب شیمیایی %۰٫۱۳ کربن، %۰٫۲۵ سیلیسیوم، %۰٫۶ منگنز، %۱ کروم و %۰٫۴۵ مولیبدن می باشد. برای آنیل کاری این فولاد آن را در کوره تا دمای ۶۸۰-۷۲۰ درجه سانتیگراد گرما می دهند سپس آن را در کوره نگه می دارند تا در همانجا خنک شود.
برای سخت کاری این فولاد آن را تا دمای ۹۴۰-۹۱۰ درجه سانتیگراد حرارت می دهند و برای خنک کردن آن را در روغن و یا هوای آزاد قرار می دهند تا سرد شود و به سختی مورد نظر برسد تا بتوان آن را برای صنعت‎های مختلف مورد استفاده قرار داد. ۱۳CrMo4-5 فولاد آلیاژی کروم مولیبدن داری است که که با کارآیی خوب در سرما و گرما، قابلیت جوشکاری خوب ضمن حفظ خصوصیات، استحکام بالا در دمای اتاق و درجه حرارت بالا را دارد.
۱.۷۳۳۵ معمولاً به عنوان یک محصول نیمه تمام برای قطعات و زیر مجموعه ‎ی صنعت برق و همچنین برای صنایع شیمیایی که در دمای حداکثر ۵۳۰ کار می کنند شناخته  شده است. در تماس با مایعات و همچنین غلظت های مختلفی از گازها و بخار که ممکن است حاوی مواد شیمیایی بیشماری باشد .
برای اجزای تجهیزات فشار ، دیگ های بخار ، توربین و سیستمهای قدرت مورد استفاده واقع می شود. از گرید ۱٫۷۳۳۵  قطعاتی برای اتصالات مربوط به تاسیسات نیز ساخته شده است. سختی خام آن به ۱۳۰-۱۷۵ برینل می‎ باشد.

کاربردهای فولاد مقاوم به حرارت ۱٫۷۳۳۵

فولاد ۱٫۷۳۳۵ در قطرهای مختلفی ساخته می شوند . صنایع متفاوتی که از این فولاد استفاده می کنندعبارتند از
  •  صنعت شیمیایی و پتروشیمی
  •  صنایع غذایی
  • کارخانجات زباله سوزی
  • دیگ های بخار
  • صنایع تولید خمیر کاغذ
  • برنامه‎های کاربردی مختلف در تجهیزات مهندسی
  • صنعت سیمان ( به عنوان مثال برای کوره ی استوانه ی چرخشی)
اگر قصد خرید محصولات استیل برای مصارف خود را دارید ، می‌توانید از برند معتبر و حرفه‌ای آرتا استیل تهران که تجربه کافی در زمینه ارائه محصولات استنلس استیل دارد ، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین شما به راحتی می‌ توانید با کارشناسان ما تماس و نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید .